Presentasjon av kunstneren Benedict Beldam

Benedict Beldam (b.1994) en kvensk, konseptuell og hydro-feministisk kunstner som jobber med performance, installasjon, skriving, tegning og lyd. Hän holder en MFA fra KHiO og studerte en Honouorsgrad i kunstig intelligens og filosofi ved UiO. Mediene og utstillingsplatformene som blir anvendt er kvensk kulturelt forankret gjennom performancer i og utenfor saunarommet, eller ved å male med kefir som en fjern slektning av den utryddede kvenske bakteriekulturen 'tette'. Beldam forteller urealistiske historier som alle har lyst til å tro på. Praksisen legger vekt på solidaritet mellom kropper av vann og kulturer, og det å reise i ulike former som noe særegent kvensk.

Benedict Beldam er en av kunstnerne som stiller ut i Gallerikiosken ved Vadsø Kunstforening under Kväänibiennaali. . Hän stiller ut med to verk relatert til fordamping og vann. Det overordnede temaet for biennalen er Lähevesi - Kildevann - Bevegelser i kvensk kunst. Men hva er kvensk kunst?

 

I følge Beldam er det vanskelig å skulle definere et begrep når man ønsker at det alltid skal kunne formes, omformes og utvikles i tråd med samtiden. Generelt sett kan man kanskje si at kvensk kunst handler om å bruke det man har for hånden til enhver tid. I häns praksis handler kvensk kunst også om reising, vann, sisu og solidaritet, inspirert av kveners vandring mot Ishavet. Alle verkene som blir vist på Vadsø Kunstforening under 2. Kväänibiennaali er et godt bilde på både kveners relasjon til vann og hva som kan være kvensk kunst. 

 

Sirens the audio piece: Vadsø edition 1 spilles av i saunaen 2.juni kl 11, på Tuomainengården under biennalen. 50 minutter inkludert pauser. Lydverket er en smakebit på den større serien med verk, Sirens. Det stilles ut ved Kväänibiennaali som en research for å videreutvikle serien i dialog med saunakulturen i Vadsø. Det er ikke fyr i saunaen, men ta av sko før man går inn. 

 

Lydverket ble opprinnelig presentert i en våt sauna, hvor dampen fra saunaovnen interagerte med lydverket. Hver gang vann ble kastet på ovnen ble stemmen i lydverket overdøyvet. Verket ble spilt av hver dag i 2 uker og for hver dag ble lydsporet redigert. Stemmen i verket ble "muted" der hvor lyden av damp oppstod. Dette resulterte i at lydsporet inneholder øyeblikk av stillhet. Denne stillheten er spor etter saunaovnens damp.

 

Beldam stiller også ut et verk i Gallerikiosken ved Vadsø kunstforening. Jäämeri er en ode til kveners vandring mot Ishavskysten. Teksten, som er skrevet i kefir og vann fra Ishavet, er hentet fra sangen Hyvän Illan - også kjent som Kärleksvisa från Tornedalen. Verket leker med den omvendte skygge og forholdet mellom tilsynelatende dualiteter, hvor kondens spiller en viktig rolle. Vannet i den fermenterte melken fordamper på utsiden av vinduet og vandrer gjennom tider, land og vann på prosessuelle og ikke-lineære måter. Samme fordamping skjer når sol treffer et isbergs overflate. Et isberg rommer mer enn hva som vises på overflaten, lik galleriet rommer mer enn glimtene man får gjennom vinduet. Med denne referansen snus perspektivet i galleriet, slik at man kan forestille seg at man flyter under eller over et isberg når man står på innsiden. 

 

"I stedet for kefir kunne jeg ha brukt rømmekolle slik bestemor i Pasvik pleide å lage, og med det gitt verket en ny dimensjon. Det hadde også gitt mening i en geografisk kontekst, i og med at folk fra Vestre Jakobselv på folkemunne blir kalt for "rømmkollinger". I stedet brukte jeg kefir med bakterier fra fjellene i Kaukasus. Det er fordi jeg tenker det er viktig å få frem et solidarisk aspekt mellom kulturer og mennesker: både vann, mat og bakterier vandrer og har ingen grenser. Dessuten er syrnet melk er noe som faren min drakk i fraværet av bestemor sin rømmekolle, så helt fremmed er det faktisk ikke."

 

Beldam har en Master i Billedkunst fra Kunsthøyskolen i Oslo og har studert ved Honorsprogrammet ved UiO med fordypning i filosofi og kunstig intelligens. Tidligere utstillinger inkluderer Kunstnernes Hus/ Oslo, Billedkunstnere i Oslo, Ringebu Prestegard/Ringebu, Komplot/ Brussel, Galerija Flora/ Dubrovnik og den 28ende Slavonske Biennalen/ Osijek. I 2023 presenterer hän arbeid ved blant annet ut ved Kväänibiennaali - Kvenbiennalen, Tegnetriennalen med Tenthaus, MOMENTUM 12 publikasjonen og skal stille ut ved Harpefoss Kunstarena i 2024. 


they/shey/ey
hän/de
benedictbeldam.com/